Skuteczne sposoby na stres

Stresujące sytuacje dotykają nas każdego dnia, bez względu na pochodzenie, status materialny, czy poziom wykształcenia. Według naukowców, mała ilość stresu, podobnie jak inne bodźce, którym poddawany jest nasz organizm, jest niezbędna do przetrwania ludzkiego organizmu w społeczeństwie. Problemem, o którym mówią nie tylko psycholodzy, ale również lekarze, terapeuci i psychiatrzy, jest inny rodzaj stresu. Jaki? To stres oksydacyjny.

Stres w pracy – jak go rozpoznać?

Duża liczba obowiązków, krótkie terminy realizacji, a także brak zrozumienia ze strony kierownictwa sprawia, że stres jest naszym codziennym towarzyszem. Sytuacje stresowe, występujące w naszym życiu, podzielić można na dwie duże grupy. Do pierwszej z nich zaliczamy stres motywujący, nazywany również eustresem. Druga z nich związana jest bezpośrednio ze szkodliwym wpływem stresu na organizm człowieka. Tego rodzaju stres w psychologii określany jest jako dystres.

Długotrwałe „przebywanie” w atmosferze eustresu powoduje po pewnym czasie wyczerpanie organizmu. Tego typu przełamanie energii powoduje przejście w tzw. fazę dystresu. Dystres to rodzaj stresu wyniszczający organizm. Długoletnie obserwacje wykazały, że do najczęstszych powikłań należy wychudzenie (nadmierny spadek masy ciała), obniżenie libido, a także bezsenność. Ponadto zauważyć można rozdrażnienie, spadek apetytu oraz wypadanie z ról społecznych.

Ponadto na poziomie komórkowym odczuwać możemy tzw. stres oksydacyjny, z którym należy walczyć poprzez przyjmowanie antyoksydantów, takich jak witamina A czy E.

Jak radzić sobie ze stresem – krótki poradnik

Umiejętność radzenia sobie ze stresem należy aktualnie do jednych z umiejętności, które powinien posiadać każdy z nas. Długotrwały stres niszczy nie tylko ciało, ale także umysł – należy o tym pamiętać.

Kilka kroków, które pomogą Ci walczyć ze stresem:

1.Przygotowanie.

Wcześniejsze podjęcie kilku kroków przygotowawczych pozwoli na lepsze przeżywanie stresującej sytuacji. Czeka Cię przemówienie przed dużą publicznością? Kilka dni wcześniej określ co chcesz powiedzieć, a także przygotuj szkic mowy. Kilkukrotne przećwiczenie przemówienia np. przed rodziną, pozwoli na bezstresowe przeżycie czekającego nas zadania.

2. Powtarzanie.

Co rusz spotykasz stresujące sytuacje związane z pracą? Powtarzaj je kilkukrotnie, a stres będzie mniejszy. Cotygodniowa prelekcja dla całego oddziału firmy, przyprawia o drżenie serca? Zgłaszaj się do niej jako pierwszy. Po 5-6 tygodniach będziesz czynił to z przyjemnością.

3. Poznanie.

Stare porzekadło mówi, że najbardziej boimy się rzeczy, których nie znamy. Zapoznanie z sytuacją, która nas potencjalnie stresuje, pozwoli nie tylko na zmniejszenie dawki czekającego nas stresu, ale może również go całkowicie wyeliminować.

4. Relaksacyjne wieczory.

Zachowanie odpowiedniego napięcia nerwów jest w dzisiejszych czasach bardzo ważne. Zafundowanie sobie raz w tygodniu relaksacyjnej kąpieli, czy wieczoru SPA, pozwoli na wyciszenie pędzacych w głowie myśli.

5. Terapia z psychologiem.

Przez wiele lat Polacy odczuwali wstyd przed wizytą u psychologa. Czasy jednak się zmieniły i nikt nie odczuwa już zażenowania w czasie konsultacji psychologicznej. Opowiedzenie swoich problemów drugiej osobie to pierwszy krok do sukcesu. Lekarze uważają, że nie ma nic gorszego niż tłumienie w sobie emocji. Zmęczony tym stanem organizm w końcu „wybucha” w bardzo różny sposób.

Be the first to comment

Leave a Reply

Twój adres email nie pojawi się na stronie.


*


27 − 21 =